Zo vervang je zelf onderdelen voor de aanhanger
Je herkent het wel: je hebt een hanger aangeschaft en hij heeft het jaren perfect gedaan. Totdat je er opeens achter komt dat er een onderdeel kapot is. Balen, want onderdelen voor een aanhanger kunnen nogal prijzig zijn. En laten we dan niet beginnen over de kosten die het met zich meebrengt om het door een expert te laten maken. Goed nieuws: misschien kun je in jouw geval wel zelf de onderdelen vervangen! Hieronder leggen we je uit hoe je dat eventueel zou kunnen doen.
Geremde v.s. ongeremde onderdelen
Als je onderdelen voor de aanhanger gaat vervangen die iets te maken hebben met remmen of assen, moet je kijken onder welke categorie jouw aanhanger valt, namelijk onder een geremde of ongeremde aanhanger. Onderdelen van een geremde aanhanger hebben namelijk specifieke merken nodig en zijn hier dus afhankelijk van. Je moet namelijk hetzelfde type merk en as gebruiken wanneer je onderdelen gaat vervangen. Zo kun je dus niet een AL-KO as met een KNOTT as vervangen. Bij ongeremde onderdelen is het merk vaak niet van belang.
Het vervangen van banden
Natuurlijk krijgen ook de banden van jouw aanhanger na enige tijd van gebruik slijtage. Zeker bij banden van aanhangers gaat het slijten sneller Daarom heeft de band een verplichte profieldikte nodig van 1.6 millimeter. Om zeker te weten of je nog de juiste banden hebt, kun je dit zelf opmeten met een liniaal of rolmeter. Ook kun je kijken naar het TWI (Tread Wear Indicator) blokje. Dit is een merklogo of driehoek van 1.6 millimeter dik. Dit is een slijtage indicator: zie je dat jouw banden de slijtagegrens bereikt hebben, dan wordt het blokje wit. Vergeet niet op verschillende plekken te meten op de band, want slijtage kan ook altijd scheef gaan. Zelf je banden of onderdelen op je aanhanger vervangen kun je doen wanneer je hier genoeg kennis en gereedschap voor in huis hebt. Twijfel je nog teveel? Ga dan langs een expert. Uiteindelijk kan het een flinke duit kosten als je onderdelen zelf foutief vervangt en vervolgens alsnog een expert moet inschakelen om het te repareren.