Het zo wel gek lopen wanneer er geen controle zou zijn op alle voertuigen waarmee aan het verkeer deelgenomen zou worden. De verkeersveiligheid zou uiteraard niet meer gegarandeerd zijn en zou deelname aan het verkeer geen plezierige aangelegenheid meer zijn. het is daarom gelukkig wettelijk vastgesteld dat elke motorrijtuig elke jaar een verplichte keuring moet ondergaan. Deze wordt de APK (Algemen periodieke keuring) genoemd en zijn de speciefike punten waar er op gelet dient te worden ook duidelijk aangegeven. Zo is er sprake van een uniforme controle, ongeacht de garage waar het uitgevoerd zal worden. Ook zijn er zware boetes verbonden aan het rondrijden zonder een geldige APK.
Waar wordt er dan bij de APK op gelet?
Het doel van de jaarlijkse APK is om ervoor te zorgen dat alle motorrijtuigen waar er aan het verkeer aan deelgenomen wordt, zich in een goed werkende conditie bevinden. Het proces voor een veilig verkeer begint eigenlijk al bij het toelatingsproces van zo een voertuig waarbij er eerst een typegoedkeuring door het RDW zal moeten worden verleent. Zo is het duidelijk dat elke voertuig met een kenteken al goed bevonden is voor de Nederlandse wegen en er geen sprake zal zijn van fabrieksgebonden punten waar het inspectielijstje van de APK niet mee zal overeenstemmen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de emissie eisen, maar ook het geluidsniveau bij de uitlaat. Nadat de auto is toegelaten zal het aan de mate van onderhoudt liggen, in hoeverre de staat van de auto er op achter uit zal gaan. Een APK afkeur is namelijk altijd het resultaat van achterstallig onderhoud of een defect waar de eigenaar geen weet van heeft. Zo zijn versleten remmen of een defecte uitlaat zaken die je als autobestuurder niet over het hoofd mag zien, maar zijn er wel weer gevallen, zoals een versleten stuurkogel die niet gelijk zullen opvallen. De keuring is daarom ook voor de bestuurder zelf een grote geruststelling omdat die na het goedkeuren van de auto weet waar hij aan toe is.
Bij de APK keuring worden alle delen van de auto gekeurd welke direct van invloed zijn voor het veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. De remmen, verlichting en niet te vergeten de uitlaatgassen dienen binnen de vastgestelde limiet zijn. roestplekken op de niet dragende delen van de auto zullen wel niet voor een afkeur zorgen, maar wel een autolamp met een verkleurde lens (minder lichtopbrang).
Ook in andere Europese landen wordt de APK geaccepteerd
De standaarden welke er worden gehanteerd voor de APK zijn ook nauw verbonden met die welke door andere Europese landen worden gebruikt. Dit zorgt ervoor dat bij een vakantie in het buitenland bijvoorbeeld geen extra keuringsbewijs meegenomen hoeft te worden en de Nederlandse APK gewoon nog geldig is. voor het laten keuren van de auto dient er meestal eerst een afspraak te worden gemaakt met een RDW-erkende garage. Alleen zij zijn namelijk bevoegd om zo een keuring uit laten voeren en worden alle gegevens ook gelijk ingevoerd in het RDW databestand. Het handige hiervan is dat alle relevante gegevens van de auto zo centraal zijn opgeslagen. Ook de politie maakt gebruik van de gegevens om na te gaan of een auto wel goedgekeurd is. dit kan eenvoudigweg gebeuren door het kenteken in te vullen. Een auto welke langs de openbare weg staat geparkeerd is met een vervallenkeuring zal dus onherroepelijk voor een fikse boete zorgen.
Wacht nooit tot het laatste moment met de keuring
Met een vervallen keuring mag de auto dus niet meer aan het verkeer deelnemen en dien je er ook rekening mee te houden dat de verzekeringsmaatschappij ook nog zal weigeren een schade te vergoeden wanneer jij de benadeelde bent. De auto behoorde namelijk niet aan het verkeer deel te nemen en zit je dik met de gebakken peren in zo een geval. Mocht de auto worden afgekeurd wanneer de oude nog geldig is, dan mag je nog rondrijden met de auto en de nodige reparaties laten verrichten. Je zal dus nog wat tijd hebben om alles in orde te maken, zonder daarbij het risico te lopen op een boete. Ook wanneer de auto lang heeft gezeten in de garage en de keuring met de verzekering al is vervallen, dien je de auto liefts het eerst te laten verzekeren en daarna de APK te laten verrichten. Maak wel eerst een afspraak met de garage zodat je altijd nog kunt bewijzen dat je opweg was naar een keuringsstation.
Een APK is dus niet alleen nodig om de veiligheid van de overige weggebruikers te garanderen, maar dient het vooral om de bestuurder en mede inzittenden zelf van de auto te beschermen. Op een verlaten weg met een glad wegdek zullen de goed werkende remmen wel degelijk hun werk naar behoren kunnen doen en zou het wel anders aflopen wanneer er geen keuring zou zijn geweest waar een eventueel mankement zou wijn ontdekt. Laat de keuring dus nooit uitstellen en zorg er zo voor dat je altijd met een vastberaden gevoel over de technische staat van de auto kunt rondrijden.
Ontvang een offerte
Volledig gratis & vrijblijvend
Laat de reparatie aan ons over
Gegarandeerd snel & probleemloos een reparatie laten uitvoeren? Reparatieaanmijnauto.nl staat voor je klaar.
- Binnen 24 uur een offerte
- Gratis & Vrijblijvend
- Alleen door professionals
- Wij vergelijken voor jou
1. Wat kost deze reparatie?
De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.
2. Is jullie service gratis?
Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.
3. Hoe lang duurt het proces?
Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.
4. Mijn vraag staat er niet tussen?
Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.