Aan de naam is het al te lezen dat het gaat om schade waarbij alleen het plaatwerk (blik) beschadigd is en daarbij bijna altijd ook sprake is van lakschade. Het is dus niet verwonderlijk dat deze twee schadetypes ook het meest voorkomen bij auto’s, maar verschillen de herstelmethodes natuurlijk wel flink van elkaar. Blikschade herstel vereist een compleet andere aanpak waarbij er een grote mate van vakmanschap vereist is en bij een ondeskundige aanpak het eindresultaat van grote invloed zal zijn op de waarde van zo een auto. Een auto die er niet meer “ strak” uitziet en waarvan de naden niet gelijk aan elkaar zijn, zal gelijk opvallen. Dit heeft ook invloed op de prijs die je voor de auto zal krijgen en zal die nooit op hetzelfde niveau komen als eentje die er nog helemaal als origineel uitziet.
Bespaar daarom niet op het herstel
Goedkoop is vaker duurkoop en geldt dit ook voor blikschade herstel. Zo een schijnbaar klein deukje kan om redelijk veel herstelwerk vragen en zorgt dit er soms voor dat men niet bereidt is veel uit te geven voor een reparatie die niet al te groot lijkt te zijn. Neem nu maar een deuk op de motorkap die zo op het oog maar even weer eruit geslagen dient te worden en eventueel met wat filler weer opgevuld dient te worden. Er zal bij een goedkope reparatie dan niet zo streng gelet worden op de naden met de rest van het koetswerk omdat een juiste afstelling om nogal wat tijd vraagt. Eenmaal opgeleverd zal de deuk wel verwijderd zijn, maar krijgt een ieder die de auto bekijkt het gevoel van “iets zit daar niet zo goed in elkaar” en zal een nadere inspectie altijd de kleine onvolkomenheden aan het licht brengen. De korting die er aan de hand van dit soort onvolkomenheden altijd wordt afgedongen, zal meer bedragen dan het bedrag dat er bijgepast had kunnen worden om het herstel bij een professional te laten plaatsvinden.
Met de nieuwe beschikbare methoden is een “afgejatte” reparatie niet meer nodig
Het wordt steeds eenvoudig om vooral blikschade(s) te herstellen door de voortschrijdende techniek en is de tijd al lang voorbij dat de hele auto of complete panelen overgespoten dienden te worden. Uitdeuken zonder spuiten en spot repair zijn onder meer de methodes die er beschikbaar zijn om plaatselijke schade professioneel te verhelpen. Kleine deuken waarbij veelal de lak niet beschadigd is kunnen met de nieuwe methode gladgestreken worden door gebruik te maken van een reeks speciale gereedschappen. Deze zijn zodanig gevormd dat zelfs de kleinste deuk kan worden verwijderd. Toegang tot de achterkant van betreffende deuk is hierbij cruciaal omdat van daaruit veel eenvoudiger te werk kan worden gegaan. Het unieke van uitduiken zonder spuiten is dat ook deuken die van de achterkant niet bereikbaar zijn zoals in de dorpels of de randen van rond de ruiten, ook gewoon vanuit de buitenkant er uit “getrokken” kunnen worden. Er worden in zulke gevallen namelijk zuignappen bevestigd die met een speciale lijm extra stevig vastgemaakt kan worden. Hierdoor kan de deuk er langzaam maar zeker uit getrokken worden en is een uitgebreide reparatie waarbij zo een deuk eerst opgevuld zou moeten worden en daarna overgespoten dus niet meer nodig.
Zwaardere schade zal wel anders gerepareerd worden
Uitdeuken zonder spuiten is handig voor het verwijderen van kleine deukjes en zal bij grotere deuken ook nog afgewerkt moeten worden met vulmiddel. Dit is namelijk wel nodig omdat bij grote deuken het plaatwerk zodanig vervormt dat het niet meer mogelijk is die weer op zijn originele “stand” terug te krijgen en de arbeidsintensieve afwerking nodig zal zijn. Hiertoe wordt het vulmiddel na aangebracht en uitgehard te zijn, via een aantal schuurbehandelingen bijgewerkt tot alles weer een glad en uniform geheel vormt met het omliggend plaatwerk. Ook bij het overspuiten die hierna volgt zal het heel paneel worden overgespoten om kleurovergangen te voorkomen.
Het komt is sommige gevallen wel voordeliger uit wanneer het paneel geheel wordt vervangen en kan er op de sloop naar eentje gezocht worden om de kosten aan de lage kant te houden. Bij vervanging van panelen zal er overigens in de meeste gevallen wel wat aan het chassis wat reparatiewerk verricht moeten worden om het vervangend paneel weer mooi op zijn juiste plaats te monteren zonder dat er sprake zal zijn van grote verschillen (naden) met de overige panelen.
Blikschade blijft de meest voorkomende schadesoort en zijn er daarom ook verschillende methodes beschikbaar om de schade, groot of klein, te kunnen herstellen. Het voordeel van al deze methodes is wel dat er in sommige gevallen vrij eenvoudig een deuk verwijderd kan worden terwijl in de moeilijkere gevallen er wel veel meer werk zal komen bij kijken. Het is daarom ook zo dat de kosten voor reparatie van de blikschade veel kan variëren en het in sommige gevallen beter uitkomt om het hele paneel compleet te vervangen. Overspuiten is ook niet altijd nodig wanneer het lakwerk niet beschadigd is en kunnen kleine beschadigingen plaatselijk worden overgespoten.
Ontvang een offerte
Volledig gratis & vrijblijvend
Laat de reparatie aan ons over
Gegarandeerd snel & probleemloos een reparatie laten uitvoeren? Reparatieaanmijnauto.nl staat voor je klaar.
- Binnen 24 uur een offerte
- Gratis & Vrijblijvend
- Alleen door professionals
- Wij vergelijken voor jou
1. Wat kost deze reparatie?
De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.
2. Is jullie service gratis?
Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.
3. Hoe lang duurt het proces?
Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.
4. Mijn vraag staat er niet tussen?
Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.