Reparatie Aan Mijn Auto

Distributieriem vervangen

Een gemiddelde automotor beschikt over een tien- tot zelfs een honderdtal draaiende componenten en wordt deze beweging door middel van tandwielen of riemen overgebracht. De krukas zorgt voor de aandrijving van alle overige componenten zoals de waterpomp en de dynamo. Voor de aandrijving van de nokkenas(sen) is er een robuuste overbrenging vereist en zorgt de distributieriem daarvoor. Deze zorgt voor een rechtstreekse koppeling met de krukaspoelie. Het behoeft geen verdere uitleg dat de distributieriem van primair belang is voor het functioneren van de motor en bij een defect de motor stil komt te zitten.

Soms is er een ketting aanwezig

Niet elke fabrikant kiest ervoor een distributieriem in zo een motor te plaatsen en wordt er daarvoor in de plaats een ketting gezet om het geheel aan te kunnen drijven. Zo een distributieketting zit natuurlijk veel steviger in elkaar en is de kans op een defect daardoor ook stukken kleiner. Het nadeel van een ketting is echter het gewicht (fabrikanten streven er juist naar om zo licht als mogelijke motoren te produceren) en is er ook wat meer vermogen van de motor vereist om het geheel systeem aan te drijven. Een distributieketting heeft continu smering nodig om de duizenden omwentelingen die het per minuut moet maken te overleven. De levensduur van de ketting is er sterk van afhankelijk en zal bij het niet regelmatig verversen van de olie de ketting en al haar gerelateerde componenten geen lang leven beschoren zijn. Kenmerkend voor zo een versleten ketting is een licht ratellend geluid dat alsmaar sterker gaat worden . Vervanging van de ketting is dan noodzakelijk en kost deze ingreep vele malen meer dan die voor het verwisselen van een riem.

De riem drijft een aantal componenten aan

Zo een distributieriem zit uiteraard ook stevig in elkaar en wordt het gebruikt om gelijk een aantal andere belangrijke componenten van de auto aan te drijven. De olie- en waterpomp behoren daar vaker ook bij en wordt het geheel in balans gehouden middels een serie van rollers en een steller. De riem is vervaardigd van duurzaam rubber welke bovendien verstevigd is en zijn alle distributieriemen getand om het doorslippen te voorkomen. De steller zorgt ervoor dat de spanning van de belt altijd optimaal blijft om dit doorslippen te voorkomen. Evenals bij de distributieketting, ondervindt ook de riem hoge temperaturen en snelheden. Dit zorgt er op den duur voor dat er een zekere mate van rek ontstaat in de riem en deze door de steller wordt opgevangen. Het is heel belangrijk dat er zich geen verschuivingen zullen voordoen omdat de positie van de kleppen hierdoor in gevaar wordt gebracht. In sommige motoren zijn er ook nog balansassen aanwezig om het vibreren van de motor te beperken en zijn ook deze assen precies afgesteld op de overige bewegingen van de motor.

Het grootste zorgpunt echter bij een riem die doorsnijdt bij een draaiende motor is de grote kans op het beschadigen van de kleppen en cilinders. Wanneer de nokkenassen niet meer functioneren, zullen de kleppen namelijk niet van positie kunnen veranderen en zal bij veel motoren de bovenkant van de cilinders tegen de kleppen aankomen. Dit zorgt voor een enorme ravage in de motor en is het vaker niet meer verstandig alles te laten repareren vanwege de hoge kosten eraan verbonden. Er zijn echter ook motoren te vinden waar er geen schade optreedt bij een defecte distributieriem. Het blijft, ook voor dit type motoren, belangrijk op tijd de riem te laten vervangen.

Het vervangingsinterval wordt altijd aangegeven

Het is nu wel duidelijk waarom het belangrijk is dat de riem niet defect mag raken en het vervangen tijdig plaats zal moeten vinden. Gelukkig geven de fabrikanten dat altijd aan in hun onderhoudsspecificaties en zal een goede garage daar zeker wel van op de hoogte zijn. Het is echter belangrijk dat er altijd toch even een kijkje wordt genomen naar de staat waarin de riem zich bevindt. Er kunnen zich altijd voortijdig defecten voordoen en doet zo een prefentiefe inspectie dus geen kwaad. Bij de inspectie kan er worden nagegaan of er geen sprake is van uitdroging of een abnormaal slijtage patroon. Het gebeurt weleens dat zo een riem er nog piekfijn uitziet wanneer het opgegeven vervangingsinterval al is bereikt, maar mag dat nooit leiden tot het uitstellen van de vervanging. Zoals al eerder aangegeven vormt de riem weliswaar het hoofdcomponent van het systeem, maar zijn ook de overige componenten aan slijtage onderhevig. Het falen van één van deze onderdelen zal er ook voor zorgen dat er schade kan optreden. De steller en de rollers zijn namelijk door de fabrikant ook berekend voor het opgegeven interval en komt het voor dat bijvoorbeeld de lagers aan het einde toe zijn of de steller al wat van zijn spanning begint kwijt te raken.

Bij het verwissellen van de riem zal dus het geheel en niet alleen de riem vervangen moeten worden! Het kost weliswaar wat meer, maar het maakloon welke het grootste deel uitmaakt van de totale kosten zal het zelfde blijven. Geen enkele weldenkende garage zal trouwens adviseren om de riem alleen te vervangen. Het geheel aan onderdelen die vervangen zullen worden wordt ook in één pakket verkocht en is vaker ook de waterpomp erbij (indien door de distributieriem aangedreven). Er gaat veel moeite in het kunnen bereiken en los gooien van de riem en is het daarom altijd beter gelijk alle aanwezige onderdelen te laten vervangen. Ook een vlot draaiende roller moet niet overgeslagen worden omdat de levensduur ervan afgestemd is op die van de riem.

Het vervangen van de distributieriem mag beschouwdt worden als een van de grootste onderhoudsbeurten voor de auto en zijn de kosten die eraan verbonden zijn daarom nogal een de hoge kant. Bij het nalaten ervan kunnen de gevolgen van een doorgesneden riem echter vele malen zwaarder aankomen en dien je het liefts gewoon de fabrieksvoorschriften op te volgen.

 

 

Ontvang een offerte

Volledig gratis & vrijblijvend

Laat de reparatie aan ons over

Gegarandeerd snel & probleemloos een reparatie laten uitvoeren? Reparatieaanmijnauto.nl staat voor je klaar.

  • Binnen 24 uur een offerte
  • Gratis & Vrijblijvend
  • Alleen door professionals
  • Wij vergelijken voor jou

1. Wat kost deze reparatie?

De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.

2. Is jullie service gratis?

Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.

3. Hoe lang duurt het proces?

Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.

4. Mijn vraag staat er niet tussen?

Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.

Je laten verzekeren voor deze reparatie?Vergelijk Verzekeringen