Verbrandingsmotoren hebben het groot voordeel dat ze niet afhankelijk zijn van externe vormen van energie zoals bij elektrische auto’s (batterij opladen) en is het gemak die zij bieden voor het rond kunnen rijden door snel even bij te tanken en daarna gelijk weg te kunnen rijden nog altijd niet geëvenaard. Het nadeel van dit soort motoren is wel dat er gassen vrijkomen welke schadelijk zijn voor het milieu. Denk daarbij aan de uitstoot van roet, maar ook het CO2-gas. De invloed van deze gassen op het milieu is relatief groot en noopte het tot strengere regelgeving om enigszins de uitstoot te beperken. De katalysator werd in de jaren 70 van de vorige eeuw geïntroduceerd en is het nu standaard aanwezig in alle auto’s welke er worden geproduceerd.
Tip: Zelf de katalysator van jouw auto vervangen? Bekijk dan eens Mijnautoonderdelen.nl, hier worden verschillende soorten katalysatoren aangeboden tegen scherpe tarieven.
Schadelijke gassen worden er omgezet
De rol van een katalysator is om de omzetting van stoffen mogelijk te maken met behulp van andere stoffen die aanwezig zijn in de katalysator zelf, waarbij deze niet worden verbruikt, maar in plaats daarvan worden gebruikt. Met andere woorden, de katalysator vergemakkelijkt de omzetting van stoffen zonder zelf “opgebruikt” te raken.
Bij een katalysator voor uitlaatgassen is het niet anders en zijn er een serie van metalen aanwezig waar de gassen doorheen worden geleid en vervolgens voor een deel worden omgezet en afgevoerd via de uitlaat. De katalysator werkt het best wanneer het eenmaal goed op temperatuur is gekomen en zijn er speciaal daartoe ook sensoren aanwezig die met het motormanagement de werking optimaal kunnen benutten. Het behoeft dus niet veel uitleg om te begrijpen dat het systeem zodanig in elkaar zit dat er zo min als mogelijk obstructie plaatsvindt omdat de motorprestaties anders aanmerkelijk erdoor zouden worden beïnvloed. De katalysator bevindt zich altijd aan de onderkant van de auto en ligt het gewoonlijk voor de tussen demper. Deze zorgt ervoor dat de snelheid van de uitlaatgassen nog meer wordt afgebroken en is er daardoor ook sprake is van een geringere geluidsontwikkeling.
Een slecht afgestelde motor is “dodelijk” voor een katalysator
Een katalysator zit stevig in elkaar en bevat het ook geen bewegende delen. Aan de binnenkant bevinden zich een aantal metalen platen met fijne gaatjes en worden de uitlaatgassen erdoor geleid waarbij de nodige omzetting plaatsvindt. Het is dus belangrijk dat deze fijne gaatjes niet verstopt zullen raken en is dit wel het geval wanneer er sprake is van een slecht afgestelde motor waarbij er overmatig veel roetdeeltjes vrij komen. Deze komen voor een deel terecht in de katalysator en zorgen ze voor vele verstoppingen. Natuurlijk hebben de fabrikanten daar op ingespeeld en is er sprake van een ingebouwde tolerantie die ervoor zorgen dat er geen merkbare veranderingen zich zullen voordoen in het begin. Naarmate het geheel echter door een onvolledige verbranding van de benzine verder verstopt raakt, zal het merkbaar zijn aan de prestaties van de motor. Zo zal het optrekken niet meer zo vlot verlopen en kan in het ergste geval de motor niet meer gestart worden vanwege een volledige blokkade. Laat daarom altijd de motor goed afstellen en voorkom zo een vroegtijdige vervanging van de katalysator.
Een ander veel voorkomend mankement aan katalysators is het losraken van de binnenste panelen. Dit euvel laat zich kenbaar maken middels een rammelend geluid tijdens het rondrijden en worden de uitlaatgassen ook niet meer optimaal door de platen heen geleidt.
In beide gevallen, verstopte of rammelende katalysator, zullen de uitlaatgassen niet meer naar behoren worden ontdaan van alle schadelijke stoffen. Bij de jaarlijkse APK zal dat ook gelijk naar voren komen bij het uitvoeren van de uitlaatgassentest. Ook zal het motorlampje beginnen te branden omdat de sensoren het verschil in kwaliteit van de uitlaatgassen gelijk zullen opmerken. In eerste instantie zal het motormanagement enigszins voor de verminderde werking van de katalysator wat veranderingen kunnen aanbrengen, maar zal dat op een gegeven moment niet meer mogelijk zijn.
Soms wordt aangeboden de katalysator schoon te maken
Op het internet zijn er talloze filmpjes te zien waarbij de katalysator wordt verwijderd, opengesneden, en vervolgens grondig wordt schoongemaakt. Het principe achter deze methode is dat de metalen die zorgen voor de omzetting van de schadelijke gassen nog altijd hun werk kunnen doen wanneer het roet verwijderd is. Het is echter een methode welke niet wetenschappelijk onderbouwd is. Het wel de vraag of je wilt beginnen aan zo een avontuur waarbij men zal gaan experimenteren met de dure katalysator. Hou er ook rekening mee dat bij een onprofessionele aanpak er ook motorschade kan optreden en je zeker ook eventueel nog lopende garanties kwijt zult raken. Het is daarom beter gewoon over te gaan tot het vervangen van de katalysator met een nieuwe of een tweedehandse. Er is namelijk ook een ruim aanbod aan gebruikte katalysatoren te vinden en kom je zo goedkoper uit. Let er wel op dat je zeker een paar maanden garantie bij de aankoop zal moeten krijgen.
Waar je zeker wel op zal moeten letten is dat de oude katalysator niet zonder meer weggegooid dient te worden. De diverse waardevolle metalen die aanwezig zijn in de katalysator leveren namelijk nog aardig wat op en kan een deel van de aanschafkosten van de nieuwe katalysator dus hiermee gecompenseerd worden.
De oorzaken van een defecte katalysator liggen dus voornamelijk bij een slecht functionerende motor en dienen er op dat punt de nodige reparatiewerkzaamheden te worden verricht voordat de katalysator verwisseld kan worden. Ook het afleggen van voornamelijk korte afstanden is niet bevorderlijk voor een lange levensduur van de katalysator omdat die dan namelijk niet vaak zijn optimale bedrijfstemperatuur bereikt en er sprake zal zijn van vochtvorming. De oxidatie (roest) welke hiervan het gevolg is, zorgt voor een verkorte levensduur van niet alleen de katalysator, maar ook van alle overige delen van het uitlaatsysteem. Met een goed afgestelde motor en een nieuwe katalysator zal het rijgenot van de auto zeker met stukken vooruit gaan. Probeer daarbij ook minstens één keer per week de katalysator op bedrijfstemperatuur te krijgen (wanneer er alleen korte ritten met de auto worden verreden) en zorg met deze gecombineerde aanpak ervoor dat de nieuwe katalysator nog lang mee zal gaan.
1. Wat kost deze reparatie? De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.
2. Is jullie service gratis? Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.
3. Hoe lang duurt het proces? Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.
4. Mijn vraag staat er niet tussen? Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.