Laadpaal thuis: hier moet je om denken
Wil je een laadpaal thuis? Dan zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Niet alleen qua techniek, maar ook om het gebruiksrecht. Want als je een laadpaal voor je huis zet, betekent dat niet zonder meer dat je de enige gebruiker bent. Hoe zit dat precies? Waar moet je op letten als je een laadpaal thuis wilt?
Een laadpaal voor iedereen?
Wie dat wil, kan in principe een laadpaal laten installeren. Maar er zit wel verschil in of de laadpaal voor iedereen bedoeld is, of alleen voor één gebruiker. Heb je een eigen huis met eigen grond, dan kun je de laadpaal op je eigen terrein laten installeren. Dan ben jij de enige gebruiker ervan.
Maar wil je de laadpaal thuis op gemeentegrond zetten, dan wordt het een ander verhaal. Dan krijgt de laadpaal een publieke functie. Je hebt in dat geval ook een vergunning nodig. Daar komt dus enig papierwerk bij kijken.
1 of 3 fase?
Je kunt op verschillende manieren laden. Met 1-fase of met 3-fasen. Bij nieuwere huizen is het vaak mogelijk om 3-fasen te laden. Het voordeel hiervan is dat het opladen sneller gaat. Wanneer we het hebben over ‘fase’, bedoelen we het aantal fasedraden van de aansluiting. Het verschil zit ‘m dan ook in de stroomsterkte: bij een 1-fase aansluiting wordt er 230 volt wisselspanning geleverd en bij 3-fasen om 400 volt.
Wanneer je niet weet welke aansluiting je hebt, hoef je alleen even in de meterkast te kijken. Staat op de elektriciteitsmeter 220 volt of 230 volt, dan heb je een 1-fase aansluiting. Staat er 3x 220 of 280/400V, dan heb je een 3-fasen aansluiting.
Heb je nog geen 3-fasen aansluiting? Dan kun je het best investeren in een dergelijke aansluiting. Dat kun je aanvragen bij de netbeheerder. Zo kun je feilloos je elektrische auto opladen.
Kiezen voor een laadpaal met dynamic load balancing
Om te voorkomen dat het energienet overbelast raakt als je je elektrische auto oplaadt, is het aan te raden te kiezen voor een laadpaal thuis met zogenaamde dynamic load balancing. Deze houdt steeds bij wat het stroomverbruik thuis is. Als het stroomverbruik te hoog is, draait deze het laadvermogen terug. Zo voorkom je dat de stoppen doorslaan.
Met een 3-fasen aansluiting heb je hoe dan ook minder kans op overbelasting. Het vermogen wordt immers over drie fasen verdeeld. Een laadpaal met dynamic load balancing kan duurder in de aanschaf zijn, en dus voor hogere kosten laadpaal zorgen, maar je haalt de voordelen er zeker uit.