Het snel tot stilstand kunnen komen met een auto is misschien wel het belangrijkste waartoe je met een auto in staat moet zijn (los natuurlijk van het kunnen rondrijden ermee) en zijn het de remmen die daar verantwoordelijk voor zijn. Om te voorkomen dat er sprake gaat zijn van overbodige slijtage aan de schijven en trommels is de voering van de remblokken en schoenen uitgevoerd met een materiaal dat relatief zachter is. Ook wordt er hierdoor meer frictie uitgevoerd en wordt de remwerking verder versterkt. Slijtage van de remblokken is iets waar er dus zekering rekening mee gehouden zal moeten worden.
Tip: Wil je graag de remblokken van jouw auto gaan vervangen? Op deze website vind je voordelige onderdelen om dit te doen.
Gewoonlijk zitten de remblokken alleen aan de voorkant
Er is een verschil in werking tussen schijf en trommelremmen waarbij de eerste het beste resultaat opleveren. Omdat bij het afremmen de grootste krachten worden uitgeoefend op de voorste wielen wordt er daarom voor gekozen om de remschijven en blokken daar te plaatsen. De trommelremmen zijn dan bestemd voor de achterwielen en zijn zij ook geschikt om de handrem op te laten installeren. Deze werkt immers met een kabel en laat het mechanisme van de trommelremmen het toe de schoenen met een kabel kunnen bedienen. Bij auto’s die wat meer vermogen onder de motorkap hebben en daardoor ook een grotere snelheid kunnen ontwikkelen wordt er gewoonlijk wel schijfremmen op alle wielen gemonteerd. De remkracht welke ontwikkeld wordt door schijfremmen is ook veel groter dan die van trommelremmen en zie je daarom altijd grotere en snellere auto’s allemaal uitgevoerd met schijfremmen.
De slijtage van de remblokken is het meest merkbaar bij de voorste banden en wordt ook weerspiegeld in de grote hoeveelheid remstof die vrijkomt en zich deels op de velgen afzet (wat verklaart waarom de voorste velgen sneller vuil worden). Het is dan ook gebruikelijk dat de remmen aan de voorzijde als eerste vervangen moeten worden.
Een versleten blok is duidelijk te horen
Omdat de zachte voering op een metalen plaat is bevestigd is het belangrijk dat de blokken niet zo ver zullen afslijten dat de plaat tegen de schijf aan zal komen. Dit zal niet alleen tot een grotere slijtage leiden, maar wordt ook de remweg erdoor beïnvloedt. Vooral bij veelvuldig remmen zal er sprake zijn van een overmatige ontwikkeling van warmte en zal op een gegeven moment de remkracht sterk worden verminderd. Dit kan het best worden vergeleken met het effect op de remmen bij het afdalen van een lange helling waarbij er uitsluitend met de remmen is gewerkt. De schade die versleten remblokken veroorzaken, leidt er vaker toe dat ook de schijven vervangen zullen moeten worden.
Voordat het echter zover komt, zal het duidelijk hoorbaar zijn dat de remmen versleten zijn door het welbekend piepend geluid welke zo typerend is voor een versleten remblok. De fabrikant plaatst namelijk speciale metalen plaatjes bij de blokken en komen de plaatjes tegen de schijven aan bij grote slijtage van de blokken. Het metaal waarmee de plaatjes zijn vervaardigd is nog altijd zachter dan die van de schijven waardoor er geen beschadigingen zullen optreden. Het is echter wel de bedoeling dat de bestuurder van de auto het geluid opvangt en de remmen zal laten controleren. Veel auto’s hebben ook een waarschuwingslampje op het instrumentpaneel. Met al deze methodes om je erop te attenderen dat de blokken versleten zijn, mag het laten vervangen dus nooit lang op zich laten wachten. Ook bij het uitvoeren van de onderhoudsbeurten dient de garage de remmen ook te controleren en zullen remmen die aan vervanging toe zijn zeker wel worden opgemerkt.
Laat men ook direct naar de schijven kijken
Bij het verwisselen van de remblokken dient men ook te kijken naar de staat waarin de schijven zich bevinden. Indien er sprake is van een oneven versleten oppervlak, kunnen die het best eerst glad geslepen worden en ben je ervan verzekert dat de remmen weer optimaal zullen functioneren. Versleten schijven laat je liever gelijk vervangen omdat het maar een kleine moeite is die los te gooien wanneer de blokken ervan af zijn. Belangrijk bij het vervangen van de remblokken is het laten smeren van de cilinder welke de blokken tegen de schijf aan duwt. Deze cilinder maakt deel uit van de klauw en wordt hij gewoonlijk ook door een stofrubber beschermt. Wanneer die beschadigd is zal water en vuil naar binnen dringen en de cilinder verhinderen soepel heen en weer te bewegen. Ook een vastgelopen cilinder kan het gevolg zijn hiervan en kan de grote warmteontwikkeling die hieruit voortvloeit de schijven ook beschadigen (kromtrekken).
De nieuwe blokken dienen ingereden te worden
Een veel voorkomend verschijnsel na het monteren van nieuwe blokken zijn piepende remmen. Dat kan heel irriterend overkomen, maar gaat het geluid meestal na een tijdje vanzelf wel weg. De nieuwe blokken moeten zich namelijk nog aanpassen aan het schijfoppervlak en moet het geluid er na een paar dagen wel uit zijn. Indien dat niet het geval is zal je terug moeten gaan naar de garage omdat er bij het monteren wat mis gegaan is of dat de geplaatste remblokken niet de juiste zijn. Een kleine afwijking in het formaat of het gebruik van laagwaardig materiaal voor de remvoering kunnen ook de oorzaak zijn van piepende remmen.
Om schade aan de remschijven te voorkomen en er zeker van te zijn dat de remmen goed werken, is het altijd belangrijk om de remblokken op tijd te vervangen. Een goede garage heeft het klusje gauw geklaard en laat je gelijk ook de rest van de remmen (de schijven, klauwen, leidingen) controleren. Gegarandeerd snel & probleemloos een reparatie laten uitvoeren? Reparatieaanmijnauto.nl staat voor je klaar.
- Binnen 24 uur een offerte
- Gratis & Vrijblijvend
- Alleen door professionals
- Wij vergelijken voor jou