Elke auto dient te allen tijde optimaal contact te behouden met het wegdek en is het onderstel daar voor het grootste deel verantwoordelijk voor. Zo moeten niet alleen onevenheden opgevangen worden door het onderstel, maar dienen ook plotselinge veranderingen in het rijgedrag (bij het uitwijken bijvoorbeeld) op een goede manier opgevangen te worden door het onderstel om te voorkomen dat de auto onbestuurbaar wordt en de controle over het stuur kwijt kan worden geraakt. De schokdempers vormen het belangrijkste deel van het onderstel en dienen die uiteraard in een goede conditie te verkeren om al de beproevingen op de weg te kunnen doorstaan. Bij het achteruit gaan van de werking van de dempers is dit direct merkbaar aan de wegligging.
Wat voor dempers zijn er op de auto gemonteerd?
Er zijn verschillende typen schokdempers voor auto’s gangbaar en is het goed om te weten welke op jouw auto zijn gemonteerd. Het meest gebruikt zijn er de gasdempers en zijn die, zoals de naam al doet vermoeden, gevuld met een speciaal gas welke de aanwezige olie onder een bepaalde druk zetten. Het is dus niet zo dat dit soort dempers uitsluitend met gas is gevuld.. Middels een systeem van rubbers wordt het gas in de demper gehouden en is het belangrijk dat er zich geen lekkages zullen voordoen.
Ook met olie gevulde schokdempers worden er veel gebruikt en worden deze voornamelijk onder wat zwaardere auto’s geplaatst. De olie creeert namelijk een grotere weerstand bij het indrukken en zorgt dit bij auto’s met een groter gewicht voor een betere vering. Oliedempers zijn ook zwaarder uitgevoerd en zijn ze daarom ook het meest te vinden bij onder andere vrachtwagens.
Heel apart zijn ook de schokbrekers welke met een apart oliereservoir verbonden zijn en waar er pompen aanwezig zijn om de olie altijd de juiste druk in de dempers te geven.
Het prijskaartje dat verbonden is aan het vervangen van de schokdempers is dus sterk afhangkelijk van het type dat gemonteerd is op de auto. Ook zullen er ook prijsverschillen van toepassing zijn voor de kwaliteit van de schokdempers die er gemonteerd zullen worden.
Niet alle schokdempers dienen te worden vervangen
Schokdempers dienen altijd in paren vervangen te worden. Het kan voorkomen dat de demper van maar een zijde van de auto defect raakt omdat je bijvoorbeeld hard over een stoeprand bent gereden. Het vervangen van maar een demper is dan niet aan te raden omdat de werking van de nieuwe demper ten opzichte van de oude (nog goede) demper verschillend zal zijn.Dit heeft een grote invloed op de ligging van de auto en leidt dit verschil in dempkracht ervoor dat de auto niet meer hetzelfde weggedrag zal vertonen. De demper die niet defect, maar wel oud is, zal dus ook vervangen moeten worden (in dit geval dus beide voorste dempers). De meer proffessioneel opgezette garages beschikken ook over apparatuur waar de werking van de dempers getest kan worden. Dit komt heel goed uit omdat niet altijd de dempers verantwoordelijk zijn voor veranderingen in de wegligging van de auto. Ook de stuurkogels of de ophangrubbers kunnen voor problemen zorgen welke vergelijkenis tonen met versleten schokdempers.
Soms moet de hele veerpoot vervangen worden
Schokdempers zorgen ervoor dat de verende beweging van de auto welke wordt toegelaten door de aanwezige veren of veerbladden zodanig weer wordt gedempt dat de auto bestuurbaar blijft. De auto zou anders door blijven “stuiteren” en hierdoor onbestuurbaar worden. Ook het contact dat de wielen met het wegdek blijft houden zorgt ervoor dat de auto beheersbaar blijft, vooral op een slecht wegdek en leveren ook hier de dempers hun bijdrage. De vering is dus niet alleen afhankelijk van de dempers en dient soms meer dan alleen de demper vervangen te worden. Zo zijn er de veerpoten (McPerson ophanging) waarbij de demper en de veer in één unit zijn aangebracht. Ook is er een lager aanwezig aan de bovenkant om het mogelijk te maken voor de wielen links en rechts te kunnen bewegen. Bij het te lang doorrijden op zo een veerpoot waarbij alleen de demper defect is, zullen de overige componenten extra belast worden en op den duur ook defect raken.Niet alleen de veerpoot kan beschadigd raken door een defecte demper, maar ook de overige delen van het onderstel. De stuur- en fuseekogels zullen zwaar te verduren hebben en gaan ook de banden een onregelmatig slijtagepatroon vertonen. Laat het vervangen dus nooit te lang op zich wachten omdat de kosten anders flink omhoog zullen schieten.
Het vervangen van de schokdempers is weer een van de reparatiewerkzaamheden aan de auto waar je niet onderuit kan komen. De dempers zijn nou eenmaal onderhevig aan slijtage en zal de werking geleidelijk aan afnemen. Indien je begint op te merken dat de auto een afwijkende wegligging vertoont, is het tijd om langs te gaan bij een garage voor het laten controleren van het onderstel. Laat de dempers ook altijd vervangen met een setje van een hoge kwaliteit en welke ook nog voldoen aan de specificaties van de fabrikant.
Ontvang een offerte
Volledig gratis & vrijblijvend
Laat de reparatie aan ons over
Gegarandeerd snel & probleemloos een reparatie laten uitvoeren? Reparatieaanmijnauto.nl staat voor je klaar.
- Binnen 24 uur een offerte
- Gratis & Vrijblijvend
- Alleen door professionals
- Wij vergelijken voor jou
1. Wat kost deze reparatie?
De prijzen van deze reparatie kunnen nog al verschillen per dealer. Daarom vragen wij altijd een offerte op bij meerdere bedrijven, zodat jij de meest voordelige optie kunt kiezen.
2. Is jullie service gratis?
Ja, de service van reparatieaanmijnauto.nl is volledig gratis, daarnaast is het ook nog eens vrijblijvend. Pas als je akkoord gaat bij de offerte en voor een reparatie kiest handel je dit zelf af met de betreffende garage.
3. Hoe lang duurt het proces?
Binnen 24 uur ontvang je een reactie van de garage, in de offerte wordt aangegeven wanneer de reparatie kan plaats vinden en hoelang dit zou duren.
4. Mijn vraag staat er niet tussen?
Geen probleem, neem gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan.